DIY - Zomerse (wikkel)armband met Bedeltjes Online

augustus 05, 2015


Zonnebril op je hoofd, shirt met korte mouwen, blote polsen. Het zijn vaak de accessoires die een outfit afmaken. Vandaag heb ik voor jullie, in samenwerking met Bedeltjes Online, een DIY voor een zomerse (wikkel)armband. Eentje die in 10 minuten klaar is en ook nog eens uniek is. Zelfgemaakt, dus een tweede zal er niet van zijn. Ik hou van unieke dingen. Daarom is zelf maken zo leuk! 


Wie is er nu niet dol op post! In het DIY pakket vond ik twee rolletjes koord met gave Aztec print en meerdere zilverkleurige bedeltjes. Daarnaast een zakje met tussenstukjes en buigringetjes, om de bedeltjes te kunnen bevestigen. Plus een zakje met eindkapjes en slotjes. 

Wat ben je nu ongeveer kwijt aan een wikkelarmband zoals op de eerste foto? Omgerekend is dat nog geen 2 euro. Valt mee hè? Zo kan het zelf maken van je sieraden dus een prima hobby zijn.


Van dichterbij ziet het koord er zo uit. Het Aztec koord is 5mm breed en omwikkeld met een zacht stofje, wat erg fijn aan voelt. In de webshop van Bedeltjes Online heb je de keuze uit tien verschillende printjes. Voor een rolletje van 3 meter betaal je € 3,95. Daar gaan heel wat armbanden uit! Op links zie je Aztec Koord Portilla en rechts ligt een rolletje Aztec Koord Pochteca.


Op de bovenste rij zie je de basisbenodigdheden: een slotje, ringetjes en eindkapjes. Op de middelste rij vijf bedeltjes uit de webshop. Zien jullie het envelopje met het hartje? Leuk voor de postliefhebbers onder ons! Op de onderste rij zie je de tussenstukjes. Deze schuif je aan het koord, dan een ringetje erdoor, om hier ten slotte het bedeltje aan te bevestigen.


Aan de slag! Allereerst de DIY voor een enkele armband. De wikkelarmband volgt hierna. In een sieradendoosje met vakjes sorteerde ik de benodigdheden: een slotje, twee eindkapjes, ringetjes, vijf bedeltjes en dus vijf tussenstukjes.

Wat heb je nog meer nodig? Een schaar, een tube lijm (om de eindkapjes aan het koord te lijmen), een armband die goed zit en een liniaal (om de juiste lengte van het koord te kunnen bepalen).


Alle benodigdheden binnen handbereik? Meet allereerst de lengte van een armband die goed zit.


Het is aan te raden het koord net iets langer af te knippen dan je favoriete armband lang is. Beter later nog iets van het koord afknippen dan opnieuw moeten beginnen omdat het stuk koord toch te kort is.


Ik begon met het bevestigen van de ringetjes aan de twee eindkapjes. Aan één van de ringetjes kun je ook alvast het slotje bevestigen. Direct daarna lijmde ik één van de eindkapjes al aan het koord, maar dit kun je ook als laatste doen. Dan kun je in 1x door met lijmen.


Dit vind ik het leukste: het aanrijgen van de bedeltjes. Maar vooral bepalen welk bedeltje waar in de armband komt. Ik telde vijf bedeltjes uit, maar uiteindelijk koos ik ervoor drie bedeltjes te gebruiken.


Ook het laatste eindkapje lijmde ik vast aan het koord en toen was de armband al klaar! Met alle benodigdheden binnen handbereik is dit klusje binnen tien minuten geklaard.


Op deze foto is goed te zien hoe mooi het Aztec koord is afgewerkt. De onderdelen zijn absoluut van goede kwaliteit en dat merk je bij het dragen. Geen vervelende randjes of scherpe hoekjes. Fijn!


Op naar nummer twee: de DIY voor de wikkelarmband. Hiervoor gebruikte ik het Aztec koord met de mystieke naam Pochteca. Ik kon het niet laten even te googelen, met leuk resultaat. In het Azteekse rijk stond Pochteca voor de groep reizende handelaars die met hun waar rondreisden in de vallei van Mexico. Leuk om te zien dat de tien verschillende Aztec koorden ieder een naam hebben gekregen die typerend is voor de Azteekse cultuur. Zo leren we nog eens wat tijdens het knutselen ;-)


Ook voor deze armband telde ik de onderdelen uit in een bakje. Dat werkt net iets makkelijker. Voor de eindkapjes koos ik voor de verandering een ander design, één met minder afgeronde hoeken.


Om de juiste lengte van het koord te bepalen heb ik het koord drie maal om mijn pols geslagen. Dit kan bij de enkele armband ook hoor, of je neemt een stuk touw dat je om je pols legt. Zo zijn er tal van manieren om tot de juiste lengte te komen.

De keuze is reuze én nikkelvrij
Met het rijgen heb ik eerst de vijf tussenstukjes aan het koord geschoven. Deze kun je later, wanneer je de armband om doet, op de juiste plek schuiven. Aan de tussenstukjes bevestig je een ringetje en vervolgens een bedeltje. Voor de lezers met een allergie: Bedeltjes Online claimt dat alle bedels nikkelvrij zijn. Pluspunt! Op de foto zie je de bedel Leaf. In de webshop zijn honderden soorten bedeltjes te vinden. Niet enkel en alleen in zilverkleur. Ook brons, goud en rose gold zijn van de partij.


De tube lijm kan er weer bij gepakt worden, om de eindkapjes aan het koord te bevestigen. Je hebt maar een klein druppeltje lijm nodig, wees voorzichtig!


Tot slot een ringetje en het slotje, en klaar! Ook deze armband kun je met gemak in tien minuten klaar hebben. En zie je hoe mooi de onderdelen van zichzelf al glanzen?


Daar ligt ie dan, het eindresultaat. Een zomerse wikkelarmband die drie keer om mijn pols gaat. Natuurlijk kun je er ook voor kiezen de armband nog langer te maken. Net wat je zelf het liefste ziet. Dat is nu juist het leuke van het maken van je eigen sieraden: precies naar jouw smaak en uniek in zijn soort. Ik ga de mijne met trots dragen! 

Update 13 augustus: De winactie die bij deze blog stond is afgelopen. De winnaar van het DIY pakket is inmiddels per mail op de hoogte gesteld. Bedankt voor het meedoen!

Deze blog bevat producten die ik heb gekregen van een bedrijf.

You Might Also Like

4 reacties

  1. Oh deze zijn echt heel mooi! Ben niet zo sieraad achtig maar hier zou ik toch graag mee om mijn arm lopen! I'm in!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gaaf, maak graag een kansje :)

    BeantwoordenVerwijderen

Over mij

Mijn foto
Hoi, mijn naam is Ingrid. Ik ben 27 jaar. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als freelancer in de media- en communicatiebranche. In mijn vrije tijd struin ik graag de kringloopwinkels in de omgeving af en ben ik creatief met papier en post. Op 365 Miles to Paris schrijf ik met plezier over onderwerpen als snailmail, kringloopgeluk, creatieve DIY's en inspiratie voor in de keuken en het interieur.

Blogarchief