Snailmail tip: van digitaal patroon naar knutselpapier

juli 18, 2015


Snailmail maak ik graag met een bepaald thema. Niet alleen omdat het makkelijk werkt, maar vooral omdat ik me dan creatief flink kan uitleven. Het is een soort brainstorm, beginnende bij één dingetje en gaandeweg bedenk ik er steeds meer bij. Voor specifieke thema post heb ik dikwijls behoefte aan papier met een bepaalde print. Zo ben ik nu bezig met een snailmail rondom cactussen. Uit tijdschriften vallen wel eens leuke plaatjes te halen, maar zelden is het papier een A4 groot. Gelukkig zijn er op internet tal van prachtige digitale patronen vindbaar. Even printen en hallo knutselpapier!


Hoe kom je aan zulke patronen en mag je die designs zomaar gebruiken?
Via Google Afbeeldingen kom je al een heel eind. Je zoekt het beste in het Engels. Voor de cactussen is dat bijvoorbeeld "cacti pattern". Op zulke afbeeldingen rust logischerwijs copyright. Toch mag je ze wel gebruiken, zolang je het papier met die print niet gaat verkopen in bijvoorbeeld je webshop. Voor persoonlijk gebruik is het geen probleem op deze manier aan je knutselpapier te geraken.


Neem ook eens een kijkje op Pinterest 
Kun je niet helemaal vinden wat je zoekt? Voer je zoekterm dan eens in binnen Pinterest. Of zoek op algemene borden onder de term "pattern". Zo vond ik de cactus print die je ziet op de foto's op het Pattern bord van Isabelle Petite. Op dit bord vind je 380 pins van vergelijkbare patronen. Niet alleen cactussen, ook fruit, ijsjes, konijnen en stationery prints komen langs. Voldoende voor tig velletjes origineel knutselpapier. Zeker een bord om toe te voegen aan je favorieten!


Van digitaal patroon naar knutselpapier
Wat heb je nu precies  nodig? Allereerst natuurlijk het patroon en een kleurenprinter. Het patroon kun je opslaan op je computer en vervolgens printen op A4 formaat. De optie 'Foto op volledige pagina' werkt hier het beste. Check wel even of de afbeelding inderdaad groot genoeg is voor een kwalitatief goede afdruk. Print droog? Aan de slag dan maar. Ik kocht gisteren een nieuwe enveloppenmal, die ik natuurlijk even moest testen. Proef geslaagd! Het begin van de cactus snailmail is er :-)

You Might Also Like

3 reacties

  1. Wauw, superleuk zeg! Ik heb ook zo'n enveloppenmal zien liggen bij de Hema :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk idee!! En wat leuk om een snailmail in het thema cactussen te doen, daar wordt vast iemand heel blij van als dit door de bus valt!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een onwijs leuk idee is dit, en wat een tof patroontje heb je uitgekozen! Zo vrolijk!

    BeantwoordenVerwijderen

Over mij

Mijn foto
Hoi, mijn naam is Ingrid. Ik ben 27 jaar. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als freelancer in de media- en communicatiebranche. In mijn vrije tijd struin ik graag de kringloopwinkels in de omgeving af en ben ik creatief met papier en post. Op 365 Miles to Paris schrijf ik met plezier over onderwerpen als snailmail, kringloopgeluk, creatieve DIY's en inspiratie voor in de keuken en het interieur.

Blogarchief