Recept: Citroen en blauwe bessen cake van kokosmeel

juli 26, 2015


De regen van gisteren is vast niemand ontgaan. Ik ben gistermiddag de keuken maar weer ingedoken, om zo de stromende regen enigszins te negeren. Uitdaging: het bakken van een citroen en blauwe bessen cake van kokosmeel. Glutenvrij én geen geraffineerde suiker, maar honing. Het was even een geklungel, want de cake leek zelfs na een uur bakken nog niet helemaal gaar te zijn. Daarnaast was het nogal een uitdaging om redelijke foto's te schieten, want oh wat was het donker in de keuken. Gelukkig zijn beiden overwonnen, dus bij deze: het recept van een wederom smakelijke kokosmeel cake :-)


Inspiratie deze keer was een recept van de blog Koken met Cécile. Op deze blog zijn diverse recepten te vinden die een gezond alternatief bieden voor diverse bekende gerechten. Waaronder dus een recept voor citroencake met bosbessen, gemaakt met kokosmeel.



Wat heb je nodig voor deze cake? 
  • 90 gram kokosmeel
  • 6 eieren
  • snufje zout
  • 75 tot 100 gram honing
  • rasp en sap van 1 citroen
  • 250 ml kokosmelk
  • 100 gram gesmolten kokosolie
  • 125 gram blauwe bessen

Het originele recept bevat ook nog 1 theelepel vanille extract, die heb ik weggelaten. De blauwe bessen haalde ik uit de diepvries, maar je kunt natuurlijk ook verse gebruiken.

De oven stel je in op circa 170 graden.


Je start met het breken van de zes eieren in een kom. Hier voeg je de honing aan toe. De hoeveelheid honing is afhankelijk van je eigen behoefte aan zoetigheid. Ik kwam uit op 95 gram.


Vervolgens kun je aan de slag met de mixer: een minuut of vijf, op de hoogste stand.


Voor de volgende stap heb je 100 gram gesmolten kokosolie nodig.


In de tussentijd kun je de citroenschil raspen, om daarna het sap uit te persen. Aan het eierenmengsel kun je nu de gesmolten kokosolie, de citroenschil en het sap en de kokosmelk toevoegen. 
Dit wederom even kort mixen.


Als laatste voeg je 90 gram kokosmeel toe en een snufje zout. Ook dit even kort mixen.


Het beslag is klaar om in de vorm gegoten te worden. Ik koos voor een standaard cakevorm. Volgens het originele recept volstaat een brownievorm of springvorm van 22 cm ook.


Als laatste strooi je 125 gram blauwe bessen over de cake heen. Cécile geeft de tip om de blauwe bessen niet vooraf door het beslag te mengen, omdat de kans bestaat dat de bessen dan naar de bodem zakken. Iets wat de cake niet ten goede komt.

Volgens het recept heeft de cake 40 tot 45 minuten nodig om te bakken. Zoals ik al schreef was dat hier even een dingetje. Na 40 minuten stak ik een prikker in de cake, maar die kwam er niet schoon uit. Teken dat de cake nog niet gaar is. Uiteindelijk heeft de cake 60 minuten in de oven gestaan op 170 graden. Daarna heb ik de oven uitgezet en de cake nog 20 minuten in de oven laten staan, met de deur gesloten. Dat resulteerde gelukkig in een cake die wel gaar genoeg was :-)


Eenmaal afgekoeld en gesneden ziet zo'n citroencake er dan als volgt uit.

Waarom had de cake nu zo lang nodig? Waarschijnlijk een combi van teveel vocht en het ontbreken van bakpoeder. Mijn tip is om de hoeveelheid kokosmelk iets te verminderen en daarnaast toch een lepeltje bakpoeder toe te voegen. Ik ga dat de volgende keer eens testen, maar voor nu is het eindresultaat meer dan smakelijk. Wat zeg ik, de helft van de cake is al verdwenen. Goed teken!

Bon Appétit!

You Might Also Like

3 reacties

  1. Yummie dit klinkt heerlijk!! Denk dat ik dit recept ook maar is ga maken en ook fijn dat er geen suikers in zitten is het eigenlijk een gezonde cake haha ;p

    BeantwoordenVerwijderen
  2. lijkt me lekker ga het recept zeker proberen

    BeantwoordenVerwijderen

Over mij

Mijn foto
Hoi, mijn naam is Ingrid. Ik ben 27 jaar. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als freelancer in de media- en communicatiebranche. In mijn vrije tijd struin ik graag de kringloopwinkels in de omgeving af en ben ik creatief met papier en post. Op 365 Miles to Paris schrijf ik met plezier over onderwerpen als snailmail, kringloopgeluk, creatieve DIY's en inspiratie voor in de keuken en het interieur.

Blogarchief