Recept: Aardbei-banaan muffins van kokosmeel

juli 12, 2015


Vandaag op 365 Miles to Paris eens iets anders dan papier en post. Gistermiddag bracht ik voor de verandering door in de keuken. Iets wat ik de komende tijd zeker vaker wil gaan doen. Gisteren probeerde ik een recept voor aardbei-banaan muffins, gemaakt met kokosmeel. Waarom kokosmeel? Omdat kokosmeel glutenvrij* is en koolhydraatarm. Bovendien bevat het veel eiwitten en vezels, best een gezonde keuze lijkt me. Hoe maak je zoiets? Dat leg ik je uit, stap voor stap en met flink wat foto's.


Als basis gebruikte ik een recept van Voedzaam & Snel. Zoals je ziet is het ook mogelijk deze muffins in een suikervrije versie te maken. Dit is afhankelijk van de toevoeging van chocola, daar later meer over.


Laten we beginnen bij het begin: de ingrediënten. Vanzelfsprekend kun je ingrediënten van diverse merken gebruiken, ik werkte met wat zoal voorhanden was. In het recept werd gesproken over rijpe bananen. Die twee van mij waren lang zo bruin nog niet, maar dat mogen ze dus zeker wel zijn.


Alle ingrediënten binnen handbereik?
Start met het voorverwarmen van de oven, op circa 175 graden.


Vervolgens prak je de twee bananen. Met behulp van een vork gaat dat heel gemakkelijk.
Mocht je in het bezit zijn van een blender, dan is dat ook een goede optie.


De vier eieren kluts je in een kom, hier voeg je vervolgens de geprakte bananen aan toe.
Even goed door elkaar mengen en op naar de volgende stap...


Weeg in een tweede kom 70 gram kokosmeel af. 
Voeg hieraan toe: een halve theelepel bakpoeder en een snufje zout.


Voeg vervolgens het mengsel van kokosmeel, bakpoeder en zout toe aan het bananen-ei mengsel.
Zo ontstaat een stevig beslag.


Om het beslag smeuïg te maken laat je anderhalve eetlepel kokosolie smelten in een pannetje.
Voeg de kokosolie vervolgens toe aan het beslag en roer goed door.


Dan is het tijd voor de aardbeien! Het recept geeft een hoeveelheid van 120 gram aan.
Omdat het beslag al best stevig was koos ik ervoor eerst een hoeveelheid van 100 gram af te wegen.


Wanneer je de aardbeien door het beslag mengt kun je duidelijk zien of de verhouding voldoende is.
De hoeveelheid kun je naar eigen smaak aanpassen. Ik heb nog circa 30 gram extra toegevoegd.
Met de toevoeging van de aardbeien is het beslag klaar om in de vormpjes geschept te worden.


En dan de chocola! Volgens het recept is dit de verrassing van deze muffin: een kern van pure chocolade. In de koelkast hier lag nog een restje pure biologische chocola van Albert Heijn, met suiker. Wil je suikervrije muffins bakken, kies dan voor een suikervrije versie of laat de chocola weg.


Mocht je wel chocola willen gebruiken, dan is dit het moment. Met behulp van een theelepel maakte ik een holletje waar ik vervolgens een half blokje chocola in stopte. Zorg dat het blokje niet te dicht aan de bodem zit, zodat de chocola straks werkelijk de kern van de muffin kan zijn.


De holletjes kun je vervolgens toedekken en aanvullen met een tweede laag van het beslag.
In het originele recept staat dat je met het beslag 4 muffins kunt maken. Dit was bij mij zeker niet het geval, ik kon 7 vormpjes vullen. Het uiteindelijke aantal muffins dat uit het beslag gaat is onder meer afhankelijk van de grootte van de bananen en de soort vormpjes die je gebruikt.


De muffins hebben circa 30 tot 35 minuten nodig om gaar te worden. Hup, de oven in met die vorm!


Check na de 30 minuten even met een prikker of de muffins inderdaad gaar zijn.
Is dit het geval, haal ze dan uit de oven en geef ze de tijd om af te koelen.

En, smaakt het?
Absoluut! Ik noem het een goede mix van kokos, banaan, aardbei en chocola.
Wel zou ik de volgende keer iets minder aardbeien gebruiken, de binnenzijde van de muffin bleek wat vochtig te zijn. Een hoeveelheid van circa 100 gram volstaat. Al is dit ook deels afhankelijk van de grootte van de bananen en de eieren, ofwel de samenstelling van het beslag.

Hoe dan ook, het recept is zeker de moeite van het proberen waard!
Ook lekker: vervang de aardbeien voor frambozen of andere bessen.

*Let wel: dat het kokosmeel vrij van gluten is, wil niet zeggen dat de gehele muffin dat is.

Bon Appétit! (Natuurlijk met het accent van Julia Child)

You Might Also Like

3 reacties

  1. Mmmmh ze zien er echt heel lekker uit. Lijkt me een leuk recept om eens te proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jummie dat ziet lekker uit! Ben benieuwd dus ga het binnenkort een keer proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Aaah heerlijk! Ik vind het juist lekker als de binnenkant van n muffin nog een beetje chewy is.

    BeantwoordenVerwijderen

Over mij

Mijn foto
Hoi, mijn naam is Ingrid. Ik ben 27 jaar. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als freelancer in de media- en communicatiebranche. In mijn vrije tijd struin ik graag de kringloopwinkels in de omgeving af en ben ik creatief met papier en post. Op 365 Miles to Paris schrijf ik met plezier over onderwerpen als snailmail, kringloopgeluk, creatieve DIY's en inspiratie voor in de keuken en het interieur.

Blogarchief