Glutenvrij picknicken of lunchen, hoe doe je dat?

juli 30, 2015


Picknicken met familie was het plan. Nu is het vandaag helaas geen picknick weer, dus toverden we de woonkamer van mijn ouders om in een picknick paradijs. Salontafel aan de kant, kleed op de grond, slingers aan het plafond en hoppa: feest! Mijn jongste neefje eet glutenvrij en omdat ik geen "nee, dat mag je niet hebben" wil verkopen, besloten we voor een glutenvrije picknick te gaan. Geen kans op kruisbestuiving, dus wel zo veilig voor het mannetje. Buiten het glutenvrij bakken ben ik niet zo op de hoogte van welke producten nu wel of niet veilig zijn. Een leuke uitdaging! Om de zoektocht voor anderen iets te vergemakkelijken bij deze enkele tips voor glutenvrije producten en hapjes.


Woon je in Nederland, dan lunch je veelal met brood. In gewoon brood zitten gluten, dus een alternatief moet gezocht worden. Bij Albert Heijn is brood van het merk Genius te koop (€ 2,89 voor 350 gram). Glutenvrije producten zijn aan de dure kant, dus de kortingsstickers zijn erg welkom. 

Een ander merk is Schär, her en der verkrijgbaar bij Albert Heijn, maar ook bij De Tuinen. Een aanrader: de zoete broodjes (€ 2,79 voor vier broodjes van 50 gram per stuk).

Op de eerste foto zie je tevens witte bolletjes van Schär (De Tuinen / € 2,69 voor vier broodjes van 50 gram per stuk), wafels van Damhert Nutrition (Albert Heijn / € 2,79 voor 4 wafels van 25 gram per stuk) en quinoa wafels van Lima (Ekoplaza / € 1,69 voor 130 gram).

Smaken glutenvrije producten wel voor mensen die gewoonlijk wél gluten eten? Ja, absoluut. Had ik niet geweten dat het om glutenvrije producten ging dan had ik het zelf niet opgemerkt. Het brood is hooguit iets droger dan een gewone boterham, maar de smaak is er niet minder om.


Welke opties zijn er op het gebied van broodbeleg? Gebruik je boter op je brood, dan is roomboter een goede keus. Daarnaast zijn de meeste kazen en vleeswaren geschikt. Wil je 100% zeker zijn, zoek op producten dan altijd naar het glutenvrij logo. Een garantie dat een product OK is. 

Andere mogelijkheden: huzarensalade, biologische mayonaise en vruchtenhagel van het AH huismerk.


Pannenkoeken zijn je vriend! Ook van het AH huismerk: glutenvrije pannenkoekenmix (€ 1,79 voor een pak van 400 gram). Je kunt trouwens ook glutenvrije pannenkoeken bakken van boekweitmeel.


Deze kleurrijke spiesjes doen het altijd goed bij kinderen. Met vers fruit en groenten zit je in een glutenvrij dieet sowieso wel goed. Zo is een broodje gezond ook gauw gemaakt.


Voor de afdeling hartige hapjes maakte ik gevulde eieren met de biologische mayonaise van het AH huismerk, wat zout en paprikapoeder, bieslook uit de tuin en een klein reepje paprika.


Wat kun je nog meer aanbieden? Wij gingen voor rode paprika, plakjes komkommer en cocktailworstjes. Niet alle cocktailworstjes die je ingeblikt koopt zijn glutenvrij. Wel glutenvrij: AH Scharrel cocktailworstjes (€ 1,49 voor 400 gram). De laatste tip is voor de rijst toastjes van Van der Meulen. Deze zijn bij Albert Heijn te vinden in het chipsvak, in twee smaken (naturel en ui). Deze toastjes zijn vrij van gluten en ook nog eens prettig geprijsd (€ 1,03 voor 30 toastjes).

Al met al hebben wij een heerlijke picknick gehad. Ok, het kost even iets meer tijd in de voorbereiding en ook de kosten kunnen wat hoger uitvallen. Maar er blijkt dus eigenlijk heel veel mogelijk te zijn binnen een glutenvrij dieet. Goed om te weten!



Voor meer informatie over glutenvrije voeding verwijs ik je graag door naar de blog MissGlutenvrij.nl. Een weblog waar ik in de voorbereiding veel aan heb gehad.

Heb je n.a.v. mijn blog aanvullingen, opmerkingen of tips? Laat het gerust weten in een reactie of mail.

You Might Also Like

2 reacties

  1. Wat gezellig om dan gewoon gezellig samen met elkaar binnen te eten, in plaats van te picknicken (wel jammer hè, dat het weer zo slecht is de laatste dagen?).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed alternatief, toch! Inderdaad jammer van het slechte weer. Gelukkig zijn de voorspellingen voor komende weken erg goed. Kom maar op met de zomerse temperaturen!

      Verwijderen

Over mij

Mijn foto
Hoi, mijn naam is Ingrid. Ik ben 27 jaar. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als freelancer in de media- en communicatiebranche. In mijn vrije tijd struin ik graag de kringloopwinkels in de omgeving af en ben ik creatief met papier en post. Op 365 Miles to Paris schrijf ik met plezier over onderwerpen als snailmail, kringloopgeluk, creatieve DIY's en inspiratie voor in de keuken en het interieur.

Blogarchief