Het leed dat afstuderen heet en hoe dat te verzachten

juni 06, 2015


Spitsuur! De (hopelijk) laatste weken van het afstuderen tikken met noodvaart weg. Ieder die ooit een scriptie heeft moeten schrijven, of daar net als ik op dit moment druk mee bezig is, weet dat zo'n periode best stressvol kan zijn. Zo heb ik dat ook ervaren de afgelopen weken. Gelukkig zijn er genoeg dingen te bedenken die het leed dat afstuderen heet wat kunnen verzachten. Vandaag een blogje met twaalf tips die mij goed helpen in drukke periodes als deze.

TIP 1: De woorden afstuderen en scriptie hebben nogal een lading. Probeer je steeds in te denken dat een scriptie niet veel meer is dan een groot werkstuk. De kennis heb je in principe al in huis. De voorgaande jaren heb je immers al met succes weten af te ronden. Komt goed!

TIP 2: Bedenk bij het maken van je werkplanning precies welke doelen je per dag wilt behalen om tevreden te kunnen zijn. Of dat nu het schrijven van 1000 woorden per dag is, of het afronden van complete hoofdstukken... wees realistisch voor jezelf. Niets zo fijn als een rustige avond, zonder gepieker over alle dingen die je misschien nog had kunnen doen. Schep duidelijkheid voor jezelf.

TIP 3: Doel bereikt? Motiveer jezelf door aan ieder doel een beloning te koppelen. Die beloning hoeft heus zo groot niet te zijn, als het je maar helpt te ontspannen. Ik deed dat vorige week bijvoorbeeld in de vorm van de nieuwe ELLE en een reep Tony's Chocolonely. Fijne traktatie na een dag ploeteren.


TIP 4: Mooi weer op komst? Je laat het toch niet gebeuren dat het buiten 30 graden is en dat jij binnen achter je laptopje zit te zweten? Gun jezelf af en toe eens een dag vrij.

TIP 5: Werk je thuis, zorg dan voor een opgeruimde werkomgeving. Afleiding in de vorm van rondslingerende vaat, kledingstukken die nodig de wasmachine van binnen moeten zien... het brengt beslist geen rust in je hoofd. Start of eindig je dag met een snelle opruimronde.

TIP 6: Neem de tijd om te eten en drinken. Zonder goede basis is het onmogelijk te pieken. Zo probeer ik niet voor de laptop te lunchen, maar neem ik tussen de middag minimaal een half uur de tijd om bewust te pauzeren. Vergeet ook niet om door de dag heen voldoende te drinken. Ik heb deze periode standaard een fles water naast mijn laptop staan. Gemak dient de mens!


TIP 7: Maak tijd voor leuke dingen! Deze periode hoeft geen marteling te zijn, je mag jezelf zo nu en dan best een minivakantie gunnen. Wat is nu een midweek op een periode van vijf maanden? Zo ging ik midden april al een paar dagen naar zee. Heerlijk! Afgelopen weekend bracht ik een bezoek aan de stad Groningen (winkelen bij Søstrene Grene aan de Grote Markt is absoluut een aanrader). Even de batterij opladen en vol goede moed door.

TIP 8: Wees eerlijk naar je omgeving. Heb je rust nodig, of juist behoefte aan een uurtje koffiedrinken met een vriendin, geef het aan! Zo kun je ook het telefoonverkeer naar jouw hand zetten. Niemand die je onverwacht stoort terwijl jij net in je flow zit. Of spreek met jezelf af dat je je telefoon op bepaalde uren uitzet, mocht het je erg afleiden. Idem voor het gebruik van social media. Geef jezelf vaste momenten waarop je even mag spieken naar de mooie plaatjes en belevenissen van anderen.

TIP 9: "I was sad but then I bought something online. I feel better now". Herkenbaar? Voor mij wel! Accepteer dat het op sommige dagen even tegenzit. Achteraf zijn het gek genoeg vaak die dagen die uiteindelijk voor een doorbraak in je onderzoek zorgen. Het is voor niemand mogelijk continue te pieken en ook niet ieder uur van je werkdag hoeft even zinvol te worden ingevuld.


TIP 10: Creatieve projectjes zijn voor mij de ideale afwisseling. Waarom? Omdat je hierbij steeds iets kleins kan doen. Drie kwartier werken aan je scriptie en een kwartier aan de slag met schaar en papier. Beetje bij beetje krijgt de snailmail of DIY vorm, en je scriptie ook. Het is fijn om resultaat te zien.

TIP 11: Naast voldoende eten en drinken is ook frisse lucht van belang voor een goede concentratie. Het ventileren van de ruimte waarin je werkt draagt daar al aan bij, maar wat dacht je van een rondje hardlopen, skeeleren, fietsen, wandelen of wat ook.

TIP 12: Er bestaat geen perfecte dagindeling. Wat voor mij werkt, kan voor jou juist de grootste onzin zijn. Iedere student werkt op zijn of haar manier en dat is allemaal prima, als het eindproduct maar voldoet. Meet je niet te veel aan je medestudenten en laat je niet gek maken. Blijf trouw aan jezelf!

You Might Also Like

3 reacties

  1. Geweldige tips! Ik ben vorig jaar afgestudeerd, en ik kan me dat drukke, stress gevoel nog perfect indenken. Pff.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. could you please get the "translate button" on blogspot so I can read your posts? Please????

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Pam,

      Of course! You can find the brand new translate button on the right menu. Enjoy :-)

      Verwijderen

Over mij

Mijn foto
Hoi, mijn naam is Ingrid. Ik ben 27 jaar. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als freelancer in de media- en communicatiebranche. In mijn vrije tijd struin ik graag de kringloopwinkels in de omgeving af en ben ik creatief met papier en post. Op 365 Miles to Paris schrijf ik met plezier over onderwerpen als snailmail, kringloopgeluk, creatieve DIY's en inspiratie voor in de keuken en het interieur.