Review - HEMA stencilpakket (enveloppenmal)

maart 23, 2015


Is een enveloppenmal een Must Have voor iedere snailmailer? Nou, misschien wel. Ik vind het in elk geval een uitkomst. Waarom? Het werkt gemakkelijk, is ideaal voor hergebruik van tijdschriften, en dient als perfect gereedschap bij het maken van thema-post. Er zijn dan ook tal van enveloppenmallen op de markt verkrijgbaar. In allerlei vormen en van allerlei materialen. De meest bekende zijn de mallen van hout. Vrijwel in iedere knutselshop verkrijgbaar. Duurzaam, maar ook aan de prijs. Het afgelopen seizoen ontdekte ook HEMA het snailmailen en dat resulteerde in een fijne stationery collectie. Met... jawel! Een enveloppenmal! Voor een heel klein prijsje zelfs. De hoogste tijd om deze set eens aan een kleine test te onderwerpen. Kijk je mee?


Tadaa! Het 'HEMA stencilpakket envelop & labels' bestaat uit vier onderdelen. Je kunt er drie verschillende vormen enveloppen mee maken, plus vier verschillende labels. Wat kost dat? Slechts 95 cent! De mallen zijn gemaakt van plastic. Iets minder stevig en duurzaam dan de versies van hout, maar dat hoeft niet direct een nadeel te zijn.


Hoe werkt het? Vrij simpel, de mallen passen allen binnen de afmetingen van een A4 of die van een gemiddeld tijdschrift. Leg de mal naar keuze op het papier en trek deze om met potlood. Voordeel van de plastic versie: je kunt er doorheen kijken en ziet dus precies of het papier mooi uitkomt op de envelop. Bij de versies van hout is het midden vaak gesloten en in dat geval blijft het toch een beetje gokken of papier en mal in de juiste positie staan.


Tijd om de schaar erbij te pakken. In de hoekjes werkt een klein 3D-schaartje misschien iets gemakkelijker, maar met een simpele schaar uit de keukenla kom je ook een heel eind. Mocht je nog niet bekend zijn met enveloppenmallen: de vier lijnen die samen een vierkant vormen zijn de vouwlijnen. Best een handig hulpmiddel, dus neem deze ook vooral over met potlood.


Bij het dichtvouwen maak ik graag gebruik van een liniaal. De vouwlijnen zijn handig, maar hebben her en der ook hun beperkingen omdat ze niet altijd tot op de millimeter overeenkomen met de vorm. Wel gebruik ik de lijnen als indicatie, dan weet ik ongeveer tot op welke hoogte ik het papier om de liniaal moet vouwen. Vervolgens schuif ik de liniaal iets naar boven en vouw ik het papier strak. In de praktijk komt het nog wel regelmatig voor dat, wanneer ik de envelop met deze vorm eenmaal in elkaar heb gevouwen, ik in de onderste twee hoeken een klein stukje papier over heb. Dit knip ik dan nog even weg, voor een strak resultaat. 


En zo ziet de envelop uit de eerste mal er dan uit, met de theepot netjes in het midden. Om de enveloppen dicht te plakken volstaat een minimale hoeveelheid lijm. Al met al heb je zo'n envelop best snel in elkaar. Ideaal wanneer je weinig tijd hebt, of er juist een flink aantal wilt maken.


Met de tweede mal (de grootste uit het pakket) maak je enveloppen in het standaardformaat. Hier past dan ook precies een ansichtkaart of gevouwen brief op A4 papier in.


Dan de enige roze mal uit het pakket. Hiermee maak je een bijna vierkant envelopje van 8 bij 7,4 centimeter. Het leuke van een enveloppenmal is dat je zo van allerlei soorten papier in een handomdraai een envelop kunt maken. Denk bijvoorbeeld aan een mooie pagina uit Flow Magazine, een vel cadeaupapier met leuke print, maar ook een standaard A4'tje of zelfs een pagina uit een fleurige reclamefolder. Hergebruik van materialen is op deze manier heel simpel.


Ik heb in het voorbeeld het envelopje dichtgeplakt met lijm, maar je kan de blaadjes ook over elkaar heen vouwen, zodat het als het ware sluit als een bloem. Je kunt de blaadjes eventueel vastzetten met een stukje masking tape of een sluitsticker.


Het vierde en laatste onderdeel uit het stencilpakket: de labels. Een vel met acht sjablonen, maar de helft minder designs. Wat daar precies het nut van is? Ik zou het niet weten. Ik moet eerlijk zeggen dat ik van alle mallen uit het pakket deze ook het minst gebruik.


Hoe zou je ze dan wel kunnen gebruiken? Zo bijvoorbeeld, door een label uit een papier met leuk design te knippen en deze te gebruiken als decoratie van een cadeauzakje.


Of op deze manier: less is more. Teken het sjabloon met een zwarte pen op een wit vel papier.


Knip het label vervolgens iets buiten de lijntjes uit en plak 'm op een envelop. Zo heb je een leuk en handig kader om de naam en het adres van de ontvanger op te schrijven.


Om een goed beeld te krijgen van de afmetingen van de enveloppen en labels hier alles nog eens naast elkaar. Wat zijn nu de plus- en minpunten van dit stencilpakket?

+ Om te beginnen natuurlijk de prijs: slechts 95 cent
+ Het materiaal: flexibel en je kunt er gemakkelijk doorheen kijken
+ De diversiteit van het pakket: drie verschillende enveloppen en vier verschillende labels

- De vouwlijnen: soms kost het toch wat moeite de envelop netjes recht te krijgen
- Het materiaal: plastic is licht en verschuift gemakkelijk van plaats

Is een enveloppenmal dan werkelijk een Must Have? Ja, toch wel. Ben je op zoek naar een goedkoop alternatief voor de houten versie dan heb je aan dit stencilpakket een prima koop. 

Werk jij al met een enveloppenmal? Ik ben benieuwd naar jullie tips en tricks!  

You Might Also Like

6 reacties

  1. Hoi Ingrid,

    Ik volg je blog al een tijdje en vind t erg leuk!
    Vraagj: weet je misschien nog waar je dat leuke kersenpapier vandaan hebt? Ik ben namelijk gek op illustraties van kersen...

    Groetjes,

    Marja

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marja,

      Wat leuk! Dankjewel.
      Het kersenpapier komt uit een papierpakket van Kruidvat, maar helaas van verleden jaar. Ik heb nog een klein restje (+/- 12x12 cm / 6,5x29 cm / 2x14 cm / 2,3x27 cm). Ik wil het je gerust opsturen als je het papier graag wilt hebben. Mijn mailadres is te vinden onder het kopje contact.

      Groetjes,
      Ingrid

      Verwijderen
  2. Helemaal top, ik had het nog niet gezien bij de Hema, ik knip altijd envelopjes uit de losse pols maar dit is toch wel handiger.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. I love making my own envelopes. Yours are adorable!

    BeantwoordenVerwijderen

Over mij

Mijn foto
Hoi, mijn naam is Ingrid. Ik ben 27 jaar. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als freelancer in de media- en communicatiebranche. In mijn vrije tijd struin ik graag de kringloopwinkels in de omgeving af en ben ik creatief met papier en post. Op 365 Miles to Paris schrijf ik met plezier over onderwerpen als snailmail, kringloopgeluk, creatieve DIY's en inspiratie voor in de keuken en het interieur.