DIY - Boekje van papier (voor in je snailmail)

maart 16, 2015

In de 'La La Lente' snailmail liet ik een zelfgemaakt boekje van papier zien. Ik schreef er de brief in en bestempelde om en om een pagina met een toepasselijke quote.

Hoe maak je nu precies zo'n boekje? 
Eigenlijk is het heel simpel. Voor dit exemplaar gebruikte ik een stapel witte A4'tjes, een printer en een schaar. Omdat ik niet zo'n held ben in het recht knippen zonder lijntjes heb ik in Word twee vierkanten van 12 bij 12 cm op één pagina geplaatst. In het middenstuk heb ik tweemaal een rechthoek van 1 bij 12 cm geplaatst. Dit is voor het boekje niet per se noodzakelijk, maar zo heb je eventueel nog de mogelijkheid het geheel dicht te binden zonder dat je veel schrijfruimte verliest.

Uiteindelijk heb je dus een sjabloon van een rechthoek bestaande uit een groot vak (12x12 cm), twee kleine vakken (tweemaal 1x12 cm) en nogmaals een groot vak (12x12 cm). Heb je er beeld bij? Voor de zekerheid vind je hieronder een voorbeeldje. Dit sjabloon heb ik een aantal keer geprint, netjes uitgeknipt langs de lijntjes (ja, ja...), dubbelgevouwen en op elkaar gelegd. Pas nadat ik de pagina's had ingevuld heb ik het boekje dichtgebonden. Zo kun je eventuele fouten (die je natuurlijk niet maakt) gemakkelijk herstellen zonder dat je het boekje uiteen moet slopen.

Zo ziet dat er dan ongeveer uit...


Wat is er mis met potlood en liniaal?
Nou, helemaal niets. Vanzelfsprekend kun je dit sjabloon ook gewoon uittekenen op papier, met behulp van potlood en liniaal. Het voordeel van de geprinte versie vind ik het effect van de zwarte randjes, dat geeft net iets meer diepte aan de pagina's. Hartstikke fake natuurlijk, maar het werkt wel. Ook de afmetingen kun je naar hartenlust aanpassen. Net afhankelijk van de ruimte die je nodig denkt te hebben en het aantal bladzijdes dat je boekje gaat tellen.


Mooie quote of afbeelding gebruiken? Die sleep je heel simpel je digitale sjabloon in!


Tevreden over de inhoud?
Voor het dichtbinden van het boekje zijn er tal van mogelijkheden. Ik koos er zelf voor om in de vouwlijn twee gaatjes te maken en daar een touwtje doorheen te halen, die ik aan de buitenkant strikte. Ook leuk: maak eens gebruik van naald en draad en naai de bladzijdes aan elkaar over de kantlijn. Met een naaimachine gaat dit trouwens ook heel gemakkelijk. Misschien geen alledaagse combinatie, een naaimachine en papier, maar best eens het proberen waard! Ook washi tape kan een goede hulp zijn. Plak de bladzijdes in de vouwlijn aan elkaar vast en er ontstaat een stevig boekje, mits de tape voorzien is van een goede plaklaag natuurlijk ;-).

You Might Also Like

2 reacties

  1. Wat een tof idee, kan ik eindelijk al mijn snails kwijt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh wat een leuk idee! Ik vond je boekje erg mooi en was al benieuwd naar hoe je dit had gemaakt :)

    BeantwoordenVerwijderen

Over mij

Mijn foto
Hoi, mijn naam is Ingrid. Ik ben 27 jaar. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als freelancer in de media- en communicatiebranche. In mijn vrije tijd struin ik graag de kringloopwinkels in de omgeving af en ben ik creatief met papier en post. Op 365 Miles to Paris schrijf ik met plezier over onderwerpen als snailmail, kringloopgeluk, creatieve DIY's en inspiratie voor in de keuken en het interieur.