DIY - onderzetters van strijkkralen

januari 20, 2015


Tja, strijkkralen... leuk om zo nu en dan mee te werken maar eenmaal iets gemaakt weet ik nooit zo goed wat ik er mee wil en dikwijls eindigt zo'n kunstwerk dan toch weer bij het afval. Stom en vooral onnodig, want waarom niet iets maken wat wel functioneel is? Onderzetters bijvoorbeeld!


Zo simpel als wat!
Over het algemeen is dit een DIY die qua benodigdheden en werkwijze voor zich spreekt, maar voor het geval dat toch nog even een korte uitleg met enkele tips en tricks:

Wat heb je nodig? 
Men neme een kleine voorraad strijkkralen in je favoriete woonkleuren. Ik ging voor de strijkkralen van Hama in de kleuren zwart, wit en grijs. Per zakje van 1000 stuks betaal je € 1,99. De strijkkralen van Hama zijn onder andere verkrijgbaar bij de grote speelgoedwinkels. Dan een set grondplaten, ik gebruikte een stervorm die ik nog had liggen. Je kunt ook kiezen voor een cirkel of vierkant. Dien je de grondplaten nog aan te schaffen dan kun je terecht bij diezelfde speelgoedwinkel, of bij IKEA voor een set van vier platen (klein en groot vierkant, hartvorm, cirkel). Voor de afwerking heb je een strijkijzer en een velletje bakpapier nodig.

Hoe ga je te werk?
Bedenk een patroon en leg deze met de kralen in de vorm naar keuze. Klaar? Laat het strijkijzer warm worden, leg het velletje bakpapier op de kralen en ga met het strijkijzer over het papier. Bij de stervorm kan het zijn dat de kralen in de hoeken niet direct aan elkaar smelten. In dat geval helpt het om met de punt van het strijkijzer wat druk te zetten op de hoeken. Doe dit wel voorzichtig, want voor je het weet liggen de kralen los en kun je opnieuw beginnen met leggen. Ik spreek helaas uit ervaring, hehe. Zijn alle kralen aan elkaar gesmolten? Laat het figuur voor de stevigheid even een paar minuutjes afkoelen op de grondplaat. Het is overigens een prima idee om die paar minuutjes die je moet wachten te gebruiken voor het zetten van een kop thee of koffie. Kun je je nieuwe onderzetters direct gaan testen :-)


Meer DIY blogs lezen? Je vindt ze in het blogarchief van 365 Miles to Paris onder het label DIY.

You Might Also Like

4 reacties

  1. Jaa, zo leuk! Eigenlijk zou ik dat wel eens moeten gaan doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er echt heel leuk uit en is nog eens heel simpel te maken! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh wat een leuk idee! Ik heb vroeger heel veel met van die strijkkraaltjes geknutseld :)

    BeantwoordenVerwijderen

Over mij

Mijn foto
Hoi, mijn naam is Ingrid. Ik ben 27 jaar. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als freelancer in de media- en communicatiebranche. In mijn vrije tijd struin ik graag de kringloopwinkels in de omgeving af en ben ik creatief met papier en post. Op 365 Miles to Paris schrijf ik met plezier over onderwerpen als snailmail, kringloopgeluk, creatieve DIY's en inspiratie voor in de keuken en het interieur.