Wereldlichtjesdag

december 14, 2014


Jaarlijks staat iedere tweede zondag van december in het teken van Wereldlichtjesdag. Dadelijk om 19.00 uur ontsteken duizenden mensen wereldwijd een lichtje voor de kinderen die gemist worden, ongeacht hoe oud zij mochten worden en hoe lang zij al gemist worden. Ook hier zal om zeven uur een kaarsje branden. Niet omdat ik van dichtbij weet hoe het is om een kind te missen, maar wel omdat er zovelen zijn die dat gemis wel dagelijks voelen. Zeker in deze maand van eindejaarsfeesten is zo'n lege stoel wellicht wel net iets zichtbaarder. 

Een lichtje dus, om stil te staan bij datgene wat zo vanzelfsprekend lijkt maar dat niet hoeft te zijn. Ook ik ben trotse tante van twee mannetjes van vijf en drie jaar oud en ik zou niet weten wat ik zonder ze zou moeten beginnen. Ook zijn mijn gedachten deze avond bij de ouders van KanjerGuusje. Wat heeft haar verhaal mij weten te raken. Het is door haar dat ik mijn haar liet groeien, om het met de tijd te doneren aan Stichting Haarwensen.

Het was tevens door Guusje dat ik in aanraking kwam met de KanjerKetting, een fantastisch doel. Ik gebruikte het verleden studiejaar als onderwerp voor de module Publieksgericht schrijven en leerde meer en meer hoe ontzettend belangrijk deze kralenketting is. Vrijwel iedere behandeling die een kind met de diagnose kanker moet ondergaan kent een eigen kraal. Zo ontstaat gaandeweg een ketting die precies het verhaal van het kind kan vertellen, van eerste diagnose tot hopelijk een kraal van een bloem. De bloem staat voor einde behandeling, de kanker is overwonnen. In het geval van Guusje eindigde haar ketting met een kraal in de vorm van een hart. Voor kinderen als Guusje ontsteek ik vanavond een lichtje.

You Might Also Like

1 reacties

  1. Wauw, ik heb hier vaag iets over gehoord, maar nu hoor ik het pas echt goed. Ik vind het jammer dat ik er niet bij stil heb gestaan, maar ik ga zo gelijk een kaarsje branden voor iedereen die een kind moet missen.

    BeantwoordenVerwijderen

Over mij

Mijn foto
Hoi, mijn naam is Ingrid. Ik ben 27 jaar. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als freelancer in de media- en communicatiebranche. In mijn vrije tijd struin ik graag de kringloopwinkels in de omgeving af en ben ik creatief met papier en post. Op 365 Miles to Paris schrijf ik met plezier over onderwerpen als snailmail, kringloopgeluk, creatieve DIY's en inspiratie voor in de keuken en het interieur.