Camembert en appelcider

november 06, 2014


Dol op het Franse land en op het koken met verse ingrediënten? Gisteren ging bij Omroep MAX het tv-programma 'Gort à la Carte' van start. Een must see voor alle lekkerbekken en liefhebbers van Frankrijk, en daarbij de Franse keuken. Nederlandse schrijver en Franse wijnboer Ilja Gort toont ons, gekleed als de stereotype van een Fransman (inclusief maf baardje), alles wat culinair Frankrijk te bieden heeft. 

Bij toeval kwam ik gisteren bij het programma terecht, maar oh wat was dat genieten! Op het eerste gezicht lijkt Ilja een wat vreemde vogel en is ie als die stereotype Fransman ietwat een hilarische verschijning. Eenmaal over die eerste lachbui heen hang je vast en zeker aan zijn lippen. Wat een kennis en enthousiasme draagt die man uit. Heerlijk kijkvoer zo op de vroege avond. In het merendeel van het programma is de voertaal ook nog eens Frans. Logisch natuurlijk, maar ook direct een fijne oefening voor mensen die hun kennis van de Franse taal eens wat willen ophalen (ik, ik, ik!).

Wat Ilja toont is niet alleen leerzaam, de beelden van het prachtige landschap van Normandië wakkeren een heerlijk vakantiegevoel aan. In de aflevering van gisteren bezocht Ilja de gemeente Camembert. Een gebied met slechts 216 inwoners en natuurlijk bekend om de schimmelkaas camembert... en appelcider. Ilja drinkt als wijnboer het liefst een rood wijntje bij het eten van camembert, blijkt dat volgens de inwoners van Camembert toch helemaal niet de bedoeling te zijn. Camembert eet je met daarbij een glas appelcider. Bij het zien van het programma wilde ik niets anders dan zo snel mogelijk afreizen naar Normandië, om me volledig vol te eten en te drinken met al die heerlijkheden. Dat zit er even niet in, maar wel hebben we volgens de website van Omroep MAX nog vijf afleveringen van 'Gort à la Carte' te goed. Zo gaat Ilja nog oesters vangen en krijgen we meer te horen over het geheim van een goed Frans ontbijt. Ik zit er, als groot fan van de croissant, al helemaal klaar voor!

'Gort à la Carte' is nog vijf woensdagen te zien, vanaf 19.20 uur op NPO 2. 
De eerste aflevering gemist? Check 'm op Uitzending Gemist. Het is de moeite waard!

Foto: Judy MacMahon

You Might Also Like

2 reacties

  1. Leuk he de programma's van Ilja, de vorige reeks vond ik ook al zo leuk net als zijn boeken van Slurp. Ik heb zeker wat geleerd over camembert ook!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Onwijs leuk! Ik vind het enthousiasme van die man zo heerlijk. Dat maakt het ook echt leuk om naar te kijken. Die van vanavond ging over Provençaalse kruiden. Standaard in ieders keukenkastje. Interessant om er dan eens iets meer over te horen.

      Verwijderen

Over mij

Mijn foto
Hoi, mijn naam is Ingrid. Ik ben 27 jaar. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als freelancer in de media- en communicatiebranche. In mijn vrije tijd struin ik graag de kringloopwinkels in de omgeving af en ben ik creatief met papier en post. Op 365 Miles to Paris schrijf ik met plezier over onderwerpen als snailmail, kringloopgeluk, creatieve DIY's en inspiratie voor in de keuken en het interieur.