Recept: Goedgevulde herfstcake van speltmeel

oktober 28, 2014


Eenmaal wakker had ik afgelopen zaterdag trek in een echte herfstdag. Niet in kletterende regen op de ramen of een wind die om het huis heen giert. Wel in een wandeling door het nabijgelegen bos, gevolgd door een beker warme chocolademelk (natuurlijk met slagroom) en het bakken van...? Dat laatste moest nog vorm krijgen. Eerst stevige schoenen aan, een warme jas aan en de deur uit. Die warme jas bleek niet eens zo noodzakelijk. De temperatuur is nog heerlijk voor deze tijd van het jaar. De begin van de herfst heeft ergens toch ook altijd wat weg van het begin van het voorjaar, wanneer de eerste zonnestralen weer voorzichtig door de bewolking heen weten te prikken. 

Na de fijne wandeling en de welverdiende beker warme chocolademelk werd het tijd om aan nummer drie van de lijst te beginnen, het bakken van... iets. Mijn mams heeft voldoende voorraad en ervaring om altijd weer tot iets smakelijks te komen zonder dat we eerst naar de supermarkt moeten rennen. Met wat zo voorhanden was bakten we samen een goedgevulde, en overheerlijke herfstcake. Hoe goedgevuld? Een handje rozijnen, cranberry's, stukjes pure chocola, walnoten en een flinke lading in stukjes gesneden appel, bestrooid met wat kaneel. Drie kwartier in de oven op circa 160 graden, even laten afkoelen en dan is het genieten geblazen. Stiekem is ie de volgende dag nog lekkerder, wanneer alle smaken flink in de cake zijn getrokken. Voor dat beetje extra: serveren met een dot verse slagroom met wat cacaopoeder. 

Ook zin gekregen om in de keuken aan de slag te gaan? Voor deze herfstcake heb je nodig:

150 gram roomboter
150 gram speltmeel
70 gram rietsuiker
3 eieren
scheutje soja melk

Rozijnen geweekt in amaretto
Cranberry's
Pure chocola
Walnoten
Appel met kaneel

We goten het beslag in een rechthoekige bakvorm (zo'n uitschuifbare), zodat je een plaatcake bakt die niet te dik is en die je later gemakkelijk in repen kan snijden. Na het afkoelen werd de cake bewaard in de koelkast. Mocht je 'm ook gaan maken: hopelijk smaakt ie bij jou net zo lekker als bij ons. Ik vond 'm heerlijk en het recept zeker voor herhaling vatbaar. Gelukkig is de herfst pas net begonnen. Tijd zat!

You Might Also Like

0 reacties

Over mij

Mijn foto
Hoi, mijn naam is Ingrid. Ik ben 27 jaar. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als freelancer in de media- en communicatiebranche. In mijn vrije tijd struin ik graag de kringloopwinkels in de omgeving af en ben ik creatief met papier en post. Op 365 Miles to Paris schrijf ik met plezier over onderwerpen als snailmail, kringloopgeluk, creatieve DIY's en inspiratie voor in de keuken en het interieur.