DIY - geometrisch figuur met naald en draad

oktober 13, 2014

Ken je dat? Een DIY bord op Pinterest dat bomvol leuks staat, maar eigenlijk kom je er nooit aan toe om het ook zelf eens te proberen. Dat had ik ook lange tijd met een pin van een geometrisch figuur gemaakt met naald en draad. In het voorbeeld ging het om een olifant gemaakt op een canvas doek. 

Ik had vanmiddag een uurtje vrij en besloot eens een DIY van mijn bord uit te kiezen om te proberen. Geïnspireerd op de olifant werd het een hart, op een papieren kaart gestikt met naald en draad. Ik ben nog niet helemaal tevreden over de verdeling van de vlakken, maar oefening baart kunst...

Een korte uitleg van de werkwijze:
Ik begon met een blanco wenskaart, daar tekende ik met behulp van een potlood en een liniaal een symmetrisch hart op. Daarna prikte ik in de hoeken met een naald gaatjes. Ik deed dit eerst zonder priklap, maar dat zorgde al gauw dat het karton van de kaart her en der begon te kreukelen. Handig om er dus iets zachts onder te leggen, wil je je materiaal niet verpesten.



Tussen de gaatjes van de hoeken prikte ik nog meer gaatjes, afhankelijk van de afmeting van de lijn zit er circa 0,5 tot 1 cm tussen. Nu alle gaatjes voorgeprikt zijn is het een gemakkelijk werkje om er een draad doorheen te halen. Ik prikte de naald er aan de achterkant door en maakte het uiteinde van de draad vast met een stukje plakband. Later kan je over de gehele achterkant een dun kartonnetje plakken om het mooi af te werken.


De invulling van het hart had ik vooraf niet uitgetekend met potlood, maar misschien is het een goed idee dat juist wel te doen. Dat geeft je net iets meer overzicht, waardoor de vlakverdeling wellicht ook beter uit de verf komt. Ik liet de binnenkant deze keer blanco, maar je kan de vlakken natuurlijk ook inkleuren met stift, verf of potlood, voor een wat kleuriger geheel.

Als kers op de taart voorzag ik het kaartje van een label uit de lettertang. Wat een liefde!

You Might Also Like

2 reacties

  1. Leuk idee inderdaad! Ik heb in het verleden ook wel geborduurd op kaarten en de gaatjes prikte ik dan met een prikpen (op een matje inderdaad), eenmaal geborduurd streek ik dan aan de achterkant de gaatjes ook weer dicht zodat je ze aan de voorkant niet meer ziet. (Maar jij hebt zulke kleine gaatjes dat het sowieso amper opvalt) Misschien kun je wat meer gaatjes prikken langs de rand en wellicht ook in het midden, ik denk dat een mooie vlakverdeling maken dan makkelijker wordt.

    BeantwoordenVerwijderen

Over mij

Mijn foto
Hoi, mijn naam is Ingrid. Ik ben 27 jaar. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als freelancer in de media- en communicatiebranche. In mijn vrije tijd struin ik graag de kringloopwinkels in de omgeving af en ben ik creatief met papier en post. Op 365 Miles to Paris schrijf ik met plezier over onderwerpen als snailmail, kringloopgeluk, creatieve DIY's en inspiratie voor in de keuken en het interieur.