Review - The London Colouring Book

juli 01, 2014


Na het zien van de meest prachtige ingekleurde kleurboeken op platforms als Instagram en Twitter, maar ook op diverse blogs, werd ik toch een beetje gegrepen door het virus. Er moest dus een kleurboek komen, maar wat voor een? Ik doe de dingen graag net iets anders dan ieder ander, dus de meest populaire boeken vielen voor mij stiekem al een beetje af. Rondstruinend op internet viel mijn oog op The London Colouring Book, naar de tekeningen van Julian Mosedale. Op het web waren amper voorbeelden te vinden van de platen aan de binnenkant, maar de cover zag er al veelbelovend uit. Ik bestelde 'm en afgelopen week lag het pakketje op de mat. De hoogste tijd voor een review van The London Colouring Book.

Een warm welkom in Londen! De tekst op de achterzijde van het boek geeft alvast een mooie belofte, een tour langs alle hoogtepunten die de hoofdstad van het Verenigd Koninkrijk rijk is. Dat zijn er best wat en dat blijkt ook wel uit het aantal pagina's waaruit het kleurboek bestaat. In het kleurboek zitten 38 kleurplaten, waarvan het merendeel twee pagina's beslaat. De platen tonen allen een ander deel van Londen. Het leuke is dat iedere kleurplaat voorzien is van een titel. Zo weet je ook iets meer over de ligging van het stadsbeeld dat je aan het kleuren bent. Zijn het dan enkel stadsbeelden? Nee, zeker niet. Het boek heeft een fijne selectie van heel diverse kleurplaten, waarvan sommigen met een flinke dosis humor zijn vormgegeven. Wel even wennen, maar niet per se een minpunt: de tekeningen zijn niet in het zwart geprint zoals in de meeste kleurboeken, maar zijn donkerblauw van kleur.


De tour door Londen begint met uitzicht op de rivier de Theems. Op deze pagina zie je direct al de diversiteit, die zich zeker niet beperkt tot de eerste pagina's. Om de tweede plaat moest ik direct al lachen bij het doorbladeren. Hoeveel bewakers van de Tower of London passen er in een telefooncel? Op het eerste gezicht zijn de platen vrij simpel in opzet, maar toch bevatten ze nog voldoende kleine details om het boek ook voor volwassenen interessant te maken. Kijk bijvoorbeeld naar de details in de kleding van de mannetjes. Prima uitdaging om daar iets leuks van te maken.


Er is meer! De London Zoo bijvoorbeeld. Ook een vrij gedetailleerde print. De illustrator, Julian Mosedale, heeft best een unieke tekenstijl en dat maakt zeker dat dit kleurboek zich kan onderscheiden in het grote aanbod aan kleurboeken. Al moet het je natuurlijk wel aanspreken.


Naast kleurplaten van bekende gebouwen en locaties is ook de Union Jack opgenomen als kleurplaat, meerdere keren zelfs. Leuk, want de vormgeving van de vlag leent zich uitstekend voor een plaat met flink wat details. En dat is toch wat we zoeken in een volwassen kleurboek, niet? Wel is het wat lastig om ook in de vouw van het boek te kleuren. Dan is een losse kleurplaat op A3 formaat toch prettiger werken.


Nog zo'n kleurplaat vol humor: aardbeien op tennistoernooi Wimbledon. De poppetjes hebben her en der een wat surrealistische uitstraling, zoals deze tennisser. Ook hier kent het boek echter diezelfde diversiteit. In platen van het straatbeeld van Londen zien de voorbijgangers er bijvoorbeeld een stuk realistischer uit. Die sterke diversiteit is wat mij betreft echt een pluspunt aan dit kleurboek.


Een ander voorbeeld van de Union Jack, eentje die iets meer aansluit bij de bekende kleurboeken voor volwassenen. Een enorm veld vol bloemen, een plaat waar in je werkelijk alle kleurpotloden uit je set kan gebruiken. Leuk!


Bij een blog waar het voornamelijk over snailmail gaat kan deze kleurplaat natuurlijk niet achterblijven in de review, de bekende Engelse brievenbus. Op links ook direct een voorbeeld van een plaat van één van de bekendste gebouwen in Londen, de Westminster Abbey. 

Eindoordeel

Absolute pluspunten aan The London Colouring Book:
- grote diversiteit in kleurplaten;
- werkelijk een tour langs alle hoogtepunten die de stad rijk is;
- voldoende details om het uitdagend te maken voor een volwassene.

Misschien iets minder:
- de donkerblauwe lijnen, zwarte lijnen ogen toch iets rustiger;
- de platen waarbij de tekening doorloopt tot in de vouw van het boek.

 Score op een schaal van 1 tot 5:




Ik bestelde The London Colouring Book bij Book Depository voor € 4,52 (gratis verzending). Mocht je liever niet via een buitenlandse site willen bestellen, het kleurboek is ook leverbaar via Bol.com. Je betaald dan € 8,99 (exclusief eventuele verzendkosten).

You Might Also Like

4 reacties

  1. Dat lijkt een leuk kleurboek! Ik hou van Londen, dus ik onthou dit boekje even. Bovendien heb ik een vriendin die ook helemaal into Londen is, wellicht is het ook een leuk verjaardagscadeau voor haar. Bedankt voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Super tof dit! Ik kon helaas niet eerder reageren. Internet was niet zo best in het buitenland. Maar hopelijk heb ik het bij deze goed gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen

Over mij

Mijn foto
Hoi, mijn naam is Ingrid. Ik ben 27 jaar. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als freelancer in de media- en communicatiebranche. In mijn vrije tijd struin ik graag de kringloopwinkels in de omgeving af en ben ik creatief met papier en post. Op 365 Miles to Paris schrijf ik met plezier over onderwerpen als snailmail, kringloopgeluk, creatieve DIY's en inspiratie voor in de keuken en het interieur.