Beoordeel een boek gerust op z'n cover

juli 08, 2014

"Don't judge a book by its cover means not to judge people or things by what they look like from the outside." In het geval van Pippi Longstocking (Puffin Chalk) moet je dit advies vooral in de wind slaan. Wat een geweldige cover heeft dit boek, ontworpen door Tanamachi Studio. Op internet kon ik echter nergens beelden vinden van de binnenkant van het boek. Jammer, maar alleen de cover was al voldoende om tot aanschaf over te gaan. Vanmorgen kwam de postbode het boek bezorgen en oh wat ben ik blij dat het toen eventjes droog was. Het zou je maar gebeuren, boek compleet beschadigd door een dikke plens regenwater. Behalve de cover heeft deze uitgave nog meer toffe elementen. De hoogste tijd voor een kleine review. 


Kijk en oordeel zelf. In dezelfde serie werden ook de covers van klassiekers als Peter Pan en The Wizard of Oz onderhanden genomen. Goede set van de uitgever want boeken in deze vormgeving doen het vast en zeker goed in je boekenkast. De ontwerper van de covers, Tanamachi, geeft ons op de eigen website zelfs een kijkje in het gehele proces van eerste schets tot uiteindelijke cover, leuk! 


Ook de achterzijde van de cover is er één om van te houden. Heerlijk, al die kleurtjes en verschillende fonts. Het verhaal van Pippi Langkous is er dan ook één om flink bij weg te dromen. Pippi was toch de heldin van mijn kindertijd (en stiekem nog). Wat is er nu stoerder dan een piratendochter met een huis in alle kleuren van de regenboog en een fantasie waar je u tegen zegt. Wie wilde er vroeger nou niet een beetje zijn zoals zij?


Een kijkje in de binnenkant. Onvindbaar toen ik het boek bestelde. De verrassing was dan ook groot toen ik de afwerking en illustraties vanmorgen voor het eerst zag. Kijk maar eens naar de afwerking van de pagina's. Die zijn niet netjes afgesneden, maar lijken met een bot mes bewerkt. Top, want dat rauwe is precies wat ik zo bij de verhalen van Pippi vind passen. 

Ook de illustraties vallen zeker niet tegen. De tekeningen in de Nederlandstalige boeken hebben me nooit echt aangesproken. Ik vond Pippi er zo tuttig uitzien met een roze jurkje met paarse strik. Kom nou! Dat is Pippi toch niet? Nu ben ik opgegroeid in de jaren '90 van de vorige eeuw, dus vooral de Pippi uit de tv-serie is me bijgebleven. De stoere dame die de toen nog jonge Inger Nilsson heeft neergezet is toch allerminst dat tuttige meisje met een roze jurkje. In deze uitgave zijn de tekeningen tamelijk retro te noemen. Jep, absoluut meer mijn ding. Het was Louis S. Glanzman die de wereld van Pippi in 1950 op deze manier vormgaf. Dat tijdsbeeld zie je dan ook terug in de tekeningen.


Wel is het zo dat deze uitgave van het Pippi Langkous verhaal enkel in het Engels verkrijgbaar is. Op zich geen punt, want in deze tijden leest ook dat voor de meesten prima weg. In dezelfde serie werden overigens ook de covers van klassiekers als Peter Pan en The Wizard of Oz onderhanden genomen. Ook van die klassiekers die niet misstaan in je boekenkast.

Ik kocht deze bijzondere 'Puffin Chalk' editie van Pippi Longstocking bij bookdepository.com voor de prijs van € 4,95 (gratis verzending). Deze website is sowieso erg fijn voor de aankoop van anderstalige boeken. Het aanbod is enorm en de prijzen zeer vriendelijk. Betaling gaat heel gemakkelijk via PayPal of creditcard. Verzending is altijd gratis, pluspunt!

You Might Also Like

1 reacties

  1. Wauw, mooi boek zeg! Die kaft is ook echt heel erg mooi!

    BeantwoordenVerwijderen

Over mij

Mijn foto
Hoi, mijn naam is Ingrid. Ik ben 27 jaar. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als freelancer in de media- en communicatiebranche. In mijn vrije tijd struin ik graag de kringloopwinkels in de omgeving af en ben ik creatief met papier en post. Op 365 Miles to Paris schrijf ik met plezier over onderwerpen als snailmail, kringloopgeluk, creatieve DIY's en inspiratie voor in de keuken en het interieur.