Review - Stabilo Cappi viltstiften

juni 08, 2014


Een middag doorbrengen met mijn bijna vijfjarige neefje kan natuurlijk niet zonder samen te knutselen of te kleuren. Hij ging deze keer met waterverf los op een kleurplaat, ik vond in zijn knutsellade een set stiften. Huh, stiften aan een ring? Is dit iets nieuws? Ik kende het niet, maar wat een ideaal iets! Zijn stiften bevielen me zo goed dat ik zelf ook een set ben gaan kopen. Ideaal voor snailmail en handlettering. Ben jij ook nog op zoek naar een fijne set stiften? Ik zette de plus- en minpunten van de Stabilo Cappi viltstiften voor je op een rij.

Stabilo is onder de meeste tekenaars een bekend merk. Denk bijvoorbeeld aan de kleurrijke sets fijnschrijvers, maar ook diverse soorten kleurpotloden. Zo hebben ze een speciale set potloden voor linkshandigen, handig! Ook bij deze set stiften is er gedacht aan schrijfcomfort. Anders dan de standaard stiften hebben deze exemplaren vlakjes bij de aanpak waardoor ze gemakkelijk in de hand liggen, zoals een vulpen. Aan de achterzijde lopen de stiften toe als een tube, waardoor ze niet van tafel kunnen rollen. Zoals je op de eerste foto ziet gaat de ring door de dop van de stiften heen. Handig want zo hoef je nooit meer de grond over op zoek naar die ene weggeschoten dop. 

Al met al lijkt de set vooral vormgegeven naar gebruik door kinderen, maar heb je er ook als volwassene wat aan? Wat mij betreft een ja, mits je vooral een basisset zoekt. Van dit type stiften zijn twee verpakkingen op de markt. Een set bestaande uit 12 stiften (zoals te zien in deze blog) en een set bestaande uit 24 stiften. De laatste geeft je vanzelfsprekend net iets meer keuze in kleuren. De selectie van kleuren in de kleine set valt op zich ook niet tegen. Het enige minpunt vind ik de twee roodkleurige stiften, die lijken wel erg op elkaar. Ik had in plaats van de donkerrode versie liever een grijskleurige stift gezien, die overigens wel in de grote set zit. 

Buiten dat kan ik weinig minpunten bedenken. De stiften geven een goede kleur af en zijn ook gemakkelijk mee te nemen naar buiten. Door de vormgeving en de ring hoef je je immers weinig zorgen te maken over wegrollende kleurtjes. De stiften lijken in eerste instantie een dikkere punt te hebben dan de standaard viltstiften, maar dat is niet het geval. Stabilo doet tevens de belofte dat de stiften 24 uur zonder dop kunnen doorbrengen zonder uit te drogen. Kleine kans dat je als volwassene de dop er vergeet op te doen, maar je weet maar nooit. Wat mij betreft dus een prima set om te gebruiken bij snailmail en/of handlettering. Ook de prijs lijkt me alleszins redelijk. Voor de kleine set van 12 stiften betaal je circa € 8,99 (tip: ik betaalde € 6,99 bij Blokker). De adviesprijs van de grote set van 24 stiften bedraagt € 14,99.

Score op een schaal van 1 tot 5


You Might Also Like

2 reacties

  1. Als volwassene kan ik nog steeds wel stiften als deze gebruiken haha, je wil niet weten hoeveel uitgedroogde stiften ik heb liggen in verband met kwijtgeraakte doppen etc.. je kent het wel :p

    BeantwoordenVerwijderen

Over mij

Mijn foto
Hoi, mijn naam is Ingrid. Ik ben 27 jaar. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als freelancer in de media- en communicatiebranche. In mijn vrije tijd struin ik graag de kringloopwinkels in de omgeving af en ben ik creatief met papier en post. Op 365 Miles to Paris schrijf ik met plezier over onderwerpen als snailmail, kringloopgeluk, creatieve DIY's en inspiratie voor in de keuken en het interieur.