Review - HEMA alfabet stempels

juni 19, 2014


Met nog enkele weken tot de zomervakantie kondigt HEMA de collectie schoolspullen voor het nieuwe schooljaar al weer aan. Liefhebbers van stationery weten inmiddels dat HEMA bij het ontwerpen van deze productielijn niet alleen denkt aan de standaardbenodigdheden voor de scholier, maar ieder jaar ook op de proppen komt met de meest leuke notitieboekjes, stickers en sinds enkele jaren ook masking tape en stempels. Velen herinneren zich vast nog de set alfabet stempels van vorig jaar. Dit jaar zit er wederom zo'n setje in de collectie, geïnspireerd op de trend van handlettering. Of het een aanrader is? Dat lees je in deze review.


Het design van de stempels is gelijk aan die van vorig jaar: rubberen stempels op houtjes van circa twee centimeter hoog. In de verpakking zit een zwart inktkussen van 2,5 bij 2,5 centimeter. Verleden jaar was ik niet zo heel tevreden over de kwaliteit van de inktkussens van HEMA. Ze gaven maar weinig pigment af. Zo te zien heeft HEMA dat soort geluiden meer ontvangen want over de kwaliteit van het inktkussen in de nieuwe set heb ik niets te klagen.

In februari liet ik met een testje al eens het verschil zien tussen de inktkussens van HEMA en die van VersaCraft. VersaCraft won die test met gemak. De kwaliteit van de nieuwe inktkussens van HEMA ligt echter heel wat dichter bij het resultaat van de inktkussens van VersaCraft. Om de woorden in het voorbeeld op de foto hierboven te stempelen drukte ik de stempels slechts eenmaal in de inkt. Met het inktkussen uit de vorige set had dat niet zo'n heldere afdruk opgeleverd. Zoals je ziet is dat dit jaar absoluut anders. Go HEMA!

Bij de eerste set alfabet stempels gebeurde het me regelmatig dat ook de inkt aan weerszijden van de stempel op het papier kwam. Ook dat lijkt in deze set anders te zijn, het gevolg van een diepere uitsnede. De inkt komt wel degelijk op de gehele stempel, maar op papier zie je dat niet terug. Fijn want dat scheelt weer papierafval door mislukte afdrukken.

Het vervelendste aan stempelen vind ik altijd het schoonmaken achteraf. Hier kan ik echter wel laten zien hoe sterk de kwaliteit van de inktkussens is. Als ik klaar ben met stempelen dan haal ik de overtollige inkt er al zo veel mogelijk af door de stempel nog een aantal keer op een stuk papier te drukken, daarna haal ik er indien nodig nog een nat doekje overheen. Op bovenstaande foto zie je hoeveel inkt er nog achter is gebleven op de stempel na gebruik (en dat na de stempel slechts één keer in het inktkussen te hebben gedrukt!).

Een hele dikke duim voor HEMA want er is absoluut aandacht besteedt aan het wegwerken van de minpunten van de eerste set alfabet stempels. Ook de prijs is een vriendelijke. Je bent al eigenaar van 26 nieuwe stempels en een zwart inktkussen voor € 2,50.

Score op een schaal van 1 tot 5




Wat mij betreft ontvangt deze set stempels de maximale score, maar dan vooral door de verbeteringen ten aanzien van de eerste set. Met alfabet stempels valt er zoveel leuks te knutselen. Een must have voor de knutselliefhebbers en snailmailers onder ons!

You Might Also Like

2 reacties

  1. oo wat leuk! ik stond er gisteren mee in m'n handen, maar mocht ze niet kopen van mezelf. maar je hebt me al bijna overtuigd..

    BeantwoordenVerwijderen

Over mij

Mijn foto
Hoi, mijn naam is Ingrid. Ik ben 27 jaar. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als freelancer in de media- en communicatiebranche. In mijn vrije tijd struin ik graag de kringloopwinkels in de omgeving af en ben ik creatief met papier en post. Op 365 Miles to Paris schrijf ik met plezier over onderwerpen als snailmail, kringloopgeluk, creatieve DIY's en inspiratie voor in de keuken en het interieur.