Er staat een meneer onder de Eiffeltoren

mei 23, 2014


Een meneer onder de Eiffeltoren, zo bijzonder is dat toch niet? Dagelijks lopen er honderden, misschien wel duizenden mensen onder dat gevaarte door. Stel nu, je loopt op een rommelmarkt in Italië en komt daar een fotootje tegen van een meneer die poseert onder de Eiffeltoren. Geen naam, geen nationaliteit, geen datum, maar als enig herkenningspunt de bekende poten van die wereldberoemde toren. De maakster van deze toffe snailmail nam het fotootje mee naar Nederland en nu ligt het hier. Maar wie is die man?


Kleine kans dat we dat ooit te weten komen. Ergens best gek om een foto te bezitten van iemands echtgenoot, vader of wellicht opa. Was de man een toerist? Wat bracht hem naar de stad? Zo kan ik me tientallen vragen bedenken. Het mysterie achter zo'n foto kan me onwijs boeien. Hoe raakt zo'n plaatje verzeilt op een rommelmarkt? Ik vind het een prachtige vondst.


Nog meer historie! Ja, kom maar door. Op de middelbare school kon ik ook al zo genieten van een vak als geschiedenis. Voor sommigen droge stof, maar de verhalen eromheen doen het hem. Neem bijvoorbeeld eens het straatbeeld zoals (deels) te zien op het onderste kaartje. Vrouwen met grote jurken, mannen met paard en wagen, op weg naar wie weet waar. Goede rommelmarkten daar in Italië. Ook deze vier plaatjes kwamen mee naar Nederland. Spijtig genoeg geen jaartallen, wel die typische geur zoals  je ze ook tegenkomt in boekwinkeltjes vol oude schoolplaten aan de wanden en een assortiment aan boeken waarvan je denkt dat ze uit elkaar vallen van ouderdom zodra je er maar naar wijst.


En van het verleden terug naar het heden. Hoe toepasselijk, een parfum met de naam 'La Petite Robe Noire' van Guerlain. De beschrijving van de geur is overigens tamelijk hilarisch:

"Parijs is mijn koninkrijk… Ik stap er in alle vrijheid rond en mijn dansende tred laat niemand onverschillig. Het getik van mijn naaldhakken weerklinkt, mijn knipoogjes brengen iedereen van zijn stuk, mijn glimlachjes zijn veelbelovend en mijn uitstraling brengt alle harten op hol. Dat is duidelijk! Ik bezit dan ook een aantal serieuze troeven. U hoeft mijn parfum maar in te ademen wanneer ik passeer en het zal u als het ware aan de haak slaan door een betoverende aantrekkingskracht. Dat is de onvergetelijke indruk die ik achterlaat, mijn onuitwisbare signatuur, mijn jongensmagneet." 

Alsof je naar de vrouwelijke variant van de Axe reclames zit te kijken. Gelukkig ruikt ze niet zo idioot als dat de verkooptekst is geformuleerd. Misschien is het de Nederlandse nuchterheid. Alleen dat prachtige zwarte jurkje, een vleugje parfum en de gedachte aan Parijs zouden al voldoende zijn om op je hoge hakken het uitgaansleven in te rennen.



Hier is ie dan, de onbekende meneer. Best een aandoenlijk plaatje, niet? Denk je nou meer te weten over een eventueel jaartal of welk detail ook, laat het me vooral weten. Vind ik leuk!

En voor de lieve samenstelster van deze snailmail: een hele dikke merci!

You Might Also Like

6 reacties

  1. mooi zeg die oude kaarten en die foto! Ik ga ook naar Italië van de zomer, eens kijken of ik ook ergens een rommelmarkt tegen kom

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker doen! Hopelijk vind je er net zulke schatten als de maakster van deze snailmail.

      Verwijderen
    2. Haha, alsof je die niet bewust zult opzoeken... ;-)

      Verwijderen
  2. Wat een prachtige snailmail, hij past ook helemaal bij jou! Superleuk gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig romantisch pakketje post!! En treffend!! :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Over mij

Mijn foto
Hoi, mijn naam is Ingrid. Ik ben 27 jaar. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als freelancer in de media- en communicatiebranche. In mijn vrije tijd struin ik graag de kringloopwinkels in de omgeving af en ben ik creatief met papier en post. Op 365 Miles to Paris schrijf ik met plezier over onderwerpen als snailmail, kringloopgeluk, creatieve DIY's en inspiratie voor in de keuken en het interieur.