Een authentiek koekhuisje

mei 12, 2014

Foto: Deventer Koekwinkel

Hanzestad Deventer is nogal wat koffietentjes rijk, maar vrijwel geen enkele zal kunnen tippen aan de Deventer Koekwinkel. Wie deze stad weleens bezocht heeft weet dat Deventer vele historische panden rijk is. Zo ook het authentieke pand waarin de Deventer Koekwinkel is gevestigd, gelegen aan stadsplein 'de Brink'. Een statig wit pand, maar als je binnenkomt blijkt het van binnen heel wat kleiner dan gedacht. Zet je voeten over de drempel en je staat direct in het winkeltje, met de geur van versgebakken koeken.

Kijk nog eens wat beter rond en je waant je terug in de tijd van de nu historische kruidenierswinkeltjes. Naast de diverse soorten koeken bestaat het assortiment ook uit Oudhollands snoepgoed en diverse chocolade. Niet vreemd dat je hier het personeel dan ook regelmatig Engels of Duits hoort praten. De Deventer Koekwinkel is een echte toeristentrekker. De koek, waarvan de geschiedenis teruggaat tot in de middeleeuwen, kan op een grote internationale bekendheid rekenen.

Foto: Deventer Koekwinkel

Terug naar de koffie. Achter het winkelgedeelte kan je neerstrijken in één van de houten stoelen, ook al zo authentiek. Wanneer het heel druk is heb je ook de mogelijkheid om op de eerste etage neer te strijken. De trap naar boven is wat steil, maar eenmaal boven heb je prachtig uitzicht op het stadsplein. Ook leuk om te weten, voordat de koekenbakkers zich op deze plek vestigden was het voorste deel van het pand in gebruik als sigarenwinkel. Het achterste deel, maar ook de eerste en tweede etages waren in gebruik als woonhuis. De originele details van het pand zijn goed bewaard gebleven. Eenmaal een tafeltje gevonden vind je op de menukaart diverse soorten koffie, thee en fris, maar ook de ouderwetse Droste chocolademelk mag niet ontbreken.

Niet te missen bij je bestelling is de portie Deventer koek, een schaaltje met drie verschillende stukjes koek. Zo kan je direct kennismaken met een deel van het assortiment. Het leuke is ook dat de selectie koek regelmatig wisselt. Bij een volgend bezoek kan je dus zomaar een nog smakelijkere koek ontdekken. Zo maakte ik afgelopen week kennis met de Appel - Kaneel koek, een echte aanrader. Zoet, maar met frisse details vanwege de stukjes appel. Eerlijk is eerlijk, de Deventer Koekwinkel verlaten zonder een verpakking koek voor thuis is haast onmogelijk. Neem vooral wat mee! Geloof me, spijt zal je er niet van krijgen.

De Deventer Koekwinkel is gelegen aan Brink 84 te Deventer. Voor openingstijden, een rijke beschrijving van het assortiment en meer historische feitjes kan je terecht op de website: www.deventerkoekwinkel.nl.

You Might Also Like

2 reacties

  1. Het ziet er gezellig uit, en toevallig ga ik over anderhalve week een dagje naar Deventer dus ik ga deze winkel onthouden. Bedankt voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een timing, haha. Echt een stad voor jou, met al die boetiekjes en creatieve winkeltjes. Veel plezier!

      Verwijderen

Over mij

Mijn foto
Hoi, mijn naam is Ingrid. Ik ben 27 jaar. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als freelancer in de media- en communicatiebranche. In mijn vrije tijd struin ik graag de kringloopwinkels in de omgeving af en ben ik creatief met papier en post. Op 365 Miles to Paris schrijf ik met plezier over onderwerpen als snailmail, kringloopgeluk, creatieve DIY's en inspiratie voor in de keuken en het interieur.