DIY - ontwerp je eigen kussenhoes

mei 21, 2014


Gek ben ik op kussentjes. Op de lekkere hangstoel voor de tv, aan het voeteneind van het bed of op de schommelbank in de tuin. Het kan me niet gek genoeg. Ik wissel dan ook regelmatig van hoesje. Wat woonaccessoires betreft vind ik het leuk om iets te hebben wat niet iedereen heeft. Jij ook? Dan is deze DIY je op het lijf geschreven: ontwerp je eigen kussenhoes met behulp van textielstiften. Even geen inspiratie voor een eigen ontwerp? Geen nood! Een printable staat voor je klaar, in de sfeer van Parijs.


Hoe gaat het in zijn werk?
Verzin een kekke tekst en zet deze in een tekstverwerker. Op de website Dafont vind je tal van fonts welke veelal gratis te downloaden zijn. Maak de tekst op en zorg dat de letters de juiste hoogte hebben voor de lap stof die je gaat gebruiken. Print je ontwerp uit, leg het vel carbonpapier op de stof en plaats je geprinte ontwerp eroverheen. Nu kan je met een pen de lijntjes van de letters overtrekken. Wanneer je helemaal rond bent haal je beide papieren van de stof. Als het goed is gegaan staat de afdruk nu op de lap. Tijd om met de textielstiften aan de gang te gaan. Ik vind het het makkelijkste om steeds kleine lijnen te trekken en vanuit daar de letter verder in te vullen. 

Nog een paar tips...
Klaar? Pak dan de strijkbout nog even om de inkt te fixeren. Zo gaat de tekening als het goed is niet vlekken wanneer je de hoes eens zou moeten wassen. Wat de stof betreft kan je gaan voor losse lappen, die je later met de naaimachine in elkaar zet, of je kiest voor een kant-en-klaar hoesje. Nog een tip: steek een stuk papier of karton achter de stof wanneer je met de stift in de weer gaat, om doordrukken te voorkomen. Textielstiften koop je onder andere bij de kantoorboekhandel. Let er wel op dat er verschil in kwaliteit bestaat tussen bijvoorbeeld het setje textielstiften uit het assortiment van Action en de losse stiften van merken als Edding. Met de laatste heb ik tot nu toe de beste ervaring. De stiften van Edding zijn eveneens in tal van kleuren verkrijgbaar, ook in diverse neon- en pastelkleuren. Per stift betaal je circa € 2,25.

En nu jij!
Zin om aan de slag te gaan? Wellicht is onderstaand ontwerp wel iets voor jou, een stukje Franse historie in je woonkamer of waar dan ook. Dit ontwerp is zoals je inmiddels gewend bent gratis te downloaden als PDF-bestand (het best af te drukken op A4-formaat).

https://drive.google.com/file/d/0B1HOofb5JMjWZnpMcXYzczBwclk/edit?usp=sharing


Klik op de afbeelding om de printable te openen, of gebruik deze link.

You Might Also Like

4 reacties

Over mij

Mijn foto
Hoi, mijn naam is Ingrid. Ik ben 27 jaar. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als freelancer in de media- en communicatiebranche. In mijn vrije tijd struin ik graag de kringloopwinkels in de omgeving af en ben ik creatief met papier en post. Op 365 Miles to Paris schrijf ik met plezier over onderwerpen als snailmail, kringloopgeluk, creatieve DIY's en inspiratie voor in de keuken en het interieur.