Toen Ken nog niet kon koken

november 23, 2013


Eind jaren '50 van de vorige eeuw, een eeuwigheid geleden. Ver voor mijn tijd, de periode waarin mijn ouders werden geboren. Bij het opruimen van de zolder kwam ik dit boekje tegen: 'Bakken en braden met Barbie'. Uitgegeven in 1958 in Amerika, de Nederlandse versie volgde in 1966. Volgens de geschiedenisboeken een tijd van hard werken en traditionele rolpatronen.



Dat blijkt ook uit het boekje, recepten worden afgewisseld met korte verhalen over Barbie, haar zusje Skipper, schoolvriendin Midge, crush Ken en natuurlijk haar vader en moeder. Van haar moeder leert Barbie alle kooktips, vader verschijnt geen moment in de keuken. 

Dat ook Ken zijn woordje klaar heeft blijkt uit het volgende stukje tekst: 'Weet je wat het met vrouwen is, ze zijn niet vindingrijk. Wie heeft het garen uitgevonden, of de auto of het vliegtuig? Geen vrouwen!', zei Ken gewichtig. Barbie was zó klaar met haar verdediging. 'Vrouwen mochten vroeger de straat niet op of werken, wie weet wat ze allemaal hadden uitgevonden als ze de kans hadden gehad!'. Ken schudde zijn hoofd. 'Daar geloof ik niets van. Zo zijn de vrouwen nou eenmaal niet.'  

Naast een blik op de populaire recepten in die periode is dit boekje ook een prachtig document om te zien hoe de verhoudingen binnen het gezin er in die tijd uitzagen. De verhalen zijn dan wel gebaseerd op het Amerikaanse huishouden, her en der zijn er toch wat aanpassingen gedaan naar de Nederlandse richtlijnen. De laatste hoofdstukken bevatten een publicatie van het Voorlichtingsbureau voor de Voeding. Ook toen al geïllustreerd met 'de schijf van vijf'. 

Stiekem toch fijn om te weten dat de 'Ken' van nu wél kan koken. Ik pleit dan ook voor een vervolg: 'Bakken en braden met Barbie én Ken'.

You Might Also Like

3 reacties

  1. Wat een leuk boekje! Boeiend (en ook wel erg eigenlijk) om te lezen hoe 'de' man toen dacht (al waren er vast toen ook wel iets vooruitstrevender mannen mag ik hopen). Echt een kijkje terug in de tijd, goed bewaren!
    Fijn weekend.

    groetjes, Margriet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gaaf zo'n boekje! Zo keek ik laatst met dochterlief naar vrouwtje Theelepel...
    Waar haar lieftallige man ineens zegt... Zo vrouw en ga nu maar eens de keuken in... heb honger!
    Misschien ook een boekje voor haar en haar Bazel :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hahahaha die dialoog tussen Ken en Barbie, hilarisch!

    BeantwoordenVerwijderen

Over mij

Mijn foto
Hoi, mijn naam is Ingrid. Ik ben 27 jaar. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als freelancer in de media- en communicatiebranche. In mijn vrije tijd struin ik graag de kringloopwinkels in de omgeving af en ben ik creatief met papier en post. Op 365 Miles to Paris schrijf ik met plezier over onderwerpen als snailmail, kringloopgeluk, creatieve DIY's en inspiratie voor in de keuken en het interieur.