DIY - maak met stempels en klei je eigen labels

november 15, 2013


Weer zo'n dingetje wat ik tegenkwam op Pinterest. Ik was op zoek naar voorbeelden van labels van papier, maar kwam deze versie van klei tegen. Te leuk om niet uit te proberen.


Wat heb je nodig?
- Een ronde uitsteker
- Een stel van je favoriete stempels
- Een bundel touw
- Een plak klei

De werkwijze spreekt denk ik voor zich. Neem een stuk klei (ik kocht bij de speelgoedwinkel een verpakking DAS zelfhardende klei - 500 gram voor € 1,99), zorg dat deze de juiste dikte heeft, druk hier een vorm uit (ik gebruikte een rond koekvormpje), druk daar de stempel in en laat je kunstwerk circa een dag goed drogen. 

Het handige van werken met klei, in tegenstelling tot papier, is dat je tig keer opnieuw kan beginnen zonder materiaal te verspillen. Handig wanneer de stempel toch niet helemaal een goede afdruk heeft achterlaten in de klei. Aan de vieze handen moest ik dan wel weer wennen, ik had sinds de middelbare school geen klei meer aangeraakt. Goed om rekening mee te houden: wanneer de klei net uit de verpakking komt heeft het een wat grijzige kleur, tijdens het drogen kleurt de klei wit. Ook de afdruk zal naarmate de droogtijd verstrijkt beter te zien zijn.

You Might Also Like

4 reacties

  1. Leuk idee! Mooie stempels ook trouwens. Ik ga binnenkort met vriendinnen potjes beschilderen om een kaarsje in te doen, zo'n labeltje eraan is ook wel een goed idee. Ik ga het onthouden :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een leuk idee met die potjes. Daar is zo'n label vast een leuke aanvulling op.

      Verwijderen
  2. Wat een mooi effect! Binnenkort maar eens een pakje klei halen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk hè? Voordeel is ook dat het heel snel gemaakt is, je hebt geen zeeën van tijd nodig. Succes!

      Verwijderen

Over mij

Mijn foto
Hoi, mijn naam is Ingrid. Ik ben 27 jaar. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als freelancer in de media- en communicatiebranche. In mijn vrije tijd struin ik graag de kringloopwinkels in de omgeving af en ben ik creatief met papier en post. Op 365 Miles to Paris schrijf ik met plezier over onderwerpen als snailmail, kringloopgeluk, creatieve DIY's en inspiratie voor in de keuken en het interieur.