Oud papier om van te houden

september 17, 2013


Bij ieder bezoek aan de plaatselijke kringloopwinkel kijk ik op de boekenafdeling direct in de kast met reisboeken. Gauw zoek ik de boekensteun met de letter 'F', van Frankrijk. 

Enkele weken geleden vond ik daar een schitterend boekje, twee weken daarna volgde het tweede boekje. De boekjes beschrijven nagenoeg dezelfde reis, maar stammen ieder uit een andere periode. Het boekje met in het oranje 'Parijs' op de cover heeft zelfs geen opdruk van een jaartal. Een zoektocht op Google bracht me op het jaartal 1953, wat dit boekje precies 60 jaar oud maakt. Het andere exemplaar, met de leren omslag, dateert uit 1968.



Vooral het boekje uit 1953 is bijzonder te noemen, want lang niet iedere burger zal in die tijd de middelen hebben gehad om prachtig Parijs te bezoeken. Jan Brusse beschrijft zeven zwerftochten door Parijs, compleet met rijk geïllustreerde kaartjes en zwart-wit foto's, welke het tijdsbeeld prima weergeven. De metrokaart toont 14 lijnen, vandaag de dag zijn dat er al 16. 

Dat de tijd niet heeft stil gestaan bewijst het volgende stukje: "Wat zou Parijs zijn zonder de Seine? Wat is er prettiger dan op een vroege lentedag zomaar wat te gaan lanterfanten op de kaden langs die eeuwige Seine; om wat te kijken naar de talloze vissertjes die met groot geduld wachten of er misschien een klein visje wil bijten. Om wat te knipogen tegen het zonnetje dat zo vriendelijk in het water schijnt. En wanneer u de tijd hebt, belooft u me dan beslist een volle dag niets anders te doen dan langs die Seine slenteren. U zult er de clochards in het zonnetje bij de bruggen zien liggen. Zij wonen daar op die Seine-kades. Zij hebben er iets van een bed neergelegd en zij hebben soms zowaar een plaatje van een mooi meisje aan de stenen wand geplakt."

De boekjes beschrijven met bijzondere details het straatbeeld van het Parijs uit de jaren '50 en '60. Tijdens het lezen waan je je in Parijs, de schrijver neemt je letterlijk bij de hand. De rijke geschiedenis laat hij gemakkelijk samenvallen met het hedendaagse straatbeeld. 

Al met al bevatten deze boekjes een waardevol verhaal voor liefhebbers van de jonge historie van deze oude stad. Een mooie kringloopvondst!

You Might Also Like

1 reacties

  1. Wat mooi! Ik ben gek op de kringloop, heerlijke dingen kan je daar toch vinden!

    BeantwoordenVerwijderen

Over mij

Mijn foto
Hoi, mijn naam is Ingrid. Ik ben 27 jaar. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als freelancer in de media- en communicatiebranche. In mijn vrije tijd struin ik graag de kringloopwinkels in de omgeving af en ben ik creatief met papier en post. Op 365 Miles to Paris schrijf ik met plezier over onderwerpen als snailmail, kringloopgeluk, creatieve DIY's en inspiratie voor in de keuken en het interieur.