Vers geplukt

juli 12, 2013


"Zijn we er al bijna?". Op de achterbank zit een ongeduldig jongetje, hij kan niet wachten tot we op de plaats van bestemming zijn. De weg naar ons einddoel telt circa dertig kilometer en dat is best een eind als je bijna vier jaar bent. We slaan een klein weggetje in en plots is er een hele grote aardbei in zicht, zomaar aan de kant van de weg. "We zijn er!", roept het jongetje enthousiast. "Nu mag ik aardbeien gaan plukken!".

In het Twentse dorpje Manderveen (gemeente Tubbergen) liggen de velden van 'De Manderveense Aardbei'. Van circa half mei tot eind september zijn de velden geopend en heb je hier de mogelijkheid om je eigen aardbeien te plukken. Ook voor een bakje bramen, frambozen of rode bessen kan je hier terecht.

Als we het erf oplopen komen we nog veel meer aardbeien tegen, ondanks dat de velden nog niet in het zicht zijn. De muren van het koffieschuurtje, het bijbehorende terras en het winkeltje zijn rijkelijk gedecoreerd, met deze zomerse vrucht als middelpunt. In het winkeltje kunnen we een mandje ophalen en dan kan de pret beginnen. De dame achter de kassa wijst ons de weg naar veld A, daar kan vandaag geplukt worden. Vol verwachting stapt de kleine man de velden op, her en der moeten we uitwijken voor de modder. Een keer naar links, een keer naar rechts en dan zijn we er.

Het plukken van de aardbeien blijkt een ware zoektocht te zijn, op zoek naar de mooiste exemplaren. Het eerder zo ongeduldige jongetje gaat nu vol geduld alle struiken af. "Ja, die daar! Die is mooi hè? Ik kan er niet zo goed bij, til je me even op?". Na ruim twintig minuten is zijn bakje vol, flink vol. "De mevrouw in de winkel zei dat het bakje halfvol moest, maar ik heb er veel meer!". Vol trots loopt hij terug naar het pleintje, tijd voor een ijsje.

'De Manderveense Aardbei' is een compleet concept voor een dagje uit. Het koffieschuurtje en het naastgelegen terras geven de gelegenheid om na het plukken te genieten van een hapje en een drankje. Ook op de kaart zijn aardbeien te vinden, op een wafel met slagroom, een beschuit of bij een ijsje. Ook aan bijpassend servies is gedacht, wederom treffen we aardbeien. Het winkeltje biedt een assortiment van diverse streekproducten, decoraties en bakjes met al geplukte aardbeien, voor de mensen die zelf niet kunnen of willen plukken. Dat de kwekerij niet alleen leuk is voor kinderen blijkt uit de grote groep senioren die we tegenkomen op onze terugweg naar de parkeerplaats. Speciaal voor deze groep zijn er diverse arrangementen te boeken, van rondleidingen met een kopje koffie tot complete lunches.

Zelf trek gekregen in een paar verse aardbeien? 'De Manderveense Aardbei' is te vinden aan de Broekdijk 25 te Manderveen. De velden zijn geopend van maandag t/m vrijdag (tussen 09.00 en 18.00 uur), op zaterdag (van 09.00 tot 17.00 uur) en op zondag (van 11.00 tot 18.00 uur).

You Might Also Like

0 reacties

Over mij

Mijn foto
Hoi, mijn naam is Ingrid. Ik ben 27 jaar. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als freelancer in de media- en communicatiebranche. In mijn vrije tijd struin ik graag de kringloopwinkels in de omgeving af en ben ik creatief met papier en post. Op 365 Miles to Paris schrijf ik met plezier over onderwerpen als snailmail, kringloopgeluk, creatieve DIY's en inspiratie voor in de keuken en het interieur.