Op de boerderij

mei 16, 2013

Tussen de Twentse plaatsen Oldenzaal en Losser ligt landgoed de Snippert, een bosrijk natuurgebied met diverse fiets- en wandelroutes. Te midden in het gebied ligt sinds 1912 de boerderij 'Judithhoeve'. Nu, een eeuw later, geeft de boerderij onderdak aan onder meer een theeschenkerij, een meubelmakerij en een landgoedwinkel, vol vers geoogste producten uit de naastgelegen moestuin.
 
Het bijzondere aan deze activiteiten is dat ze werkplekken bieden aan mensen met een verstandelijke beperking. Sinds 2010 is 'Judithhoeve' ingericht als zogeheten zorgboerderij, met als belangrijkste doel het isolement van het anders-zijn te doorbreken. De omgeving leent zich er uitstekend voor. Op het erf scharrelen tal van kippen rond en in de weides om de boerderij vinden we een varken, een paard, koeien en drie luid balkende ezels. De kennismaking met de dieren is een ware ontdekkingstocht voor de mannen die ik deze middag bij me heb, de ene bijna vier en de ander net anderhalf jaar oud. Ze lopen door de stallen, imiteren het balken van de ezels en kijken vol verbazing naar het varken dat zich in de modder heeft verstopt.

Op het terras van de theeschenkerij is het even later tijd voor koffie, limonade en heerlijke appeltaart. De oudste van bijna vier vraagt zich af of de eieren van de rondscharrelende kippen soms ook in zijn taart zitten, wie weet! Wel ervaren we dat de kippen de appeltaart net zo lekker vinden als wij. Brutaal proberen ze wat achtergebleven kruimels van de bordjes te stelen. Ontmoeting tussen mens en natuur staat bij de Landgoedboerderij hoog in het vaandel, dat hebben we geweten.

Ook eens een bezoek brengen aan de Landgoedboerderij? De staldeuren zijn zeven dagen per week voor je geopend aan de Judithhoeveweg 5 te Losser. Doordeweeks te bezoeken van 08.30 tot 18.00 uur en in het weekend van 09.00 tot 16.00 uur. Lees meer over de diverse activiteiten die er op de boerderij worden georganiseerd via de website: landgoedboerderij.nl.

You Might Also Like

0 reacties

Over mij

Mijn foto
Hoi, mijn naam is Ingrid. Ik ben 27 jaar. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als freelancer in de media- en communicatiebranche. In mijn vrije tijd struin ik graag de kringloopwinkels in de omgeving af en ben ik creatief met papier en post. Op 365 Miles to Paris schrijf ik met plezier over onderwerpen als snailmail, kringloopgeluk, creatieve DIY's en inspiratie voor in de keuken en het interieur.